רשימת קורסים של הרב ד"ר אליעזר שור
הסיפור ככלי חינוכי
בקורס נלמד איך להשתמש באחד מן הכלים המועילים ביותר בחינוך – הסיפור. נלמד על תולדות השימוש בסיפור ביהדות, על סוגי סיפורים למיניהם, על המבנה הפנימי של כל סיפור, איך למצוא, לחדש ולקטלג סיפורים. נכנס גם לעומק הנושא עם הוגי דעות, כמו גדולי החסידות, אשר ראו את הסיפור ככלי מיוחד לעבודת ה'. מצד הפרקטי, נלמד איך לספר סיפורים. כל אחד מן התלמידים יציג סיפור לפני הכתה ויקבל תגובות ועצות איך לשפר את כישרון הצגת
|
אינטליגנציה רגשית - מקום הרגש בלימודי קודש וחול
האם יש מקום לרגש בלימודי קודש וחול? האם אפשר ללמוד בלי רגש? בקורס נלמד על המקום ההכרחי של הרגש בתוך הכיתה, על סוגי רגשות למיניהם, ואיך המחנך יכול להשתמש ברגשות טובות ושליליות לטובת הלימודים, כולל הקשבה, הזדהות, מוטיבציה, ופתיחת הלב. נעיין בשיטות שונות על מקום הרגש בלימוד תורה, כמו ר' צדוק הכהן מלובלין, ר' אברהם יצחק הכהן קוק, ר' קלונימוס קלמיש שפירא, ר' יצחק הוטנר, ועוד. נלמד גם על טכניקות פרקטיות איך לפתח את האינטליגנציה הרגשית שלנו ואיך להשתמש בה עם תלמידנו
|
רוחניות בחינוך על פי החסידות
הקורס ידון במהות התורה ומטרת לימודה ע"פ משנת החסידות, הדיון יכלול דיון בנושאים של השפעת לימוד התורה על התלמיד באופן שכלי, רגשי ורוחני. מהם ההשלכות הרחבות של לימוד התורה, בדגש על הגישה החסידית הקלאסית בנוגע לאופי המיסטי של התורה, את התהליך ואת המטרה של לימוד התורה, ואת מעמד מערכת היחסים בין הרב לתלמיד. התלמידים יקבלו הבנה עמוקה של גישה ייחודית זו, כמו כן ניישם מושגים פרקטיים אשר ניתן יהיה ליישם בכיתות, כדי להעשיר את חוויית ההוראה היומיומית
|
תנועת החסידות - תולדותיה, תורותיה, מנהגיה
העמקה בשורשיי תנועת החסידות, במישור הרוחני והפילוסופי. מהו החידוש בחסידות? ומה תרמה החסידות בגישתה בעבודת ה'. איך התנועה פשטה באירופה במאה השמונה-עשרה ואיזה שינוים עברה במאה התשע-עשרה. מה מבדיל חסיד מ"ליטוואק" ואיך חסידות בת זמנינו משקפת את הרעיונות היסודיות של מייסדיה [בהנחה שאכן כך המצב...] י
|
עשרה כללים של הבעל שם טוב
הקורס חושף את התלמידים לתפיסה הבסיסית של תנועת החסידות, כפי שנוסחה בעיקר על ידי מייסד התנועה, ר' ישראל בעל שם טוב, והורחבה על ידי תלמידיו בתקופה המאוחרת יותר. בקורס נרחיב ברקע החברתי וההיסטורי של התנועה החסידית, איך החסידות נתנה מענה לתנועות חברתיות מוקדמות יותר, התרומה המרכזית שלה בתחומים עיקריים במחשבת ישראל, כגון : אמונה, תפילה, תורה, וקיום מצוות. הקורס יביא אותנו להעמקת הקשר האישי שלנו עם הקב"ה, בתפילה וקיום מצוות
|
מבוא למשנתו של רב צדוק הכהן מלובלין
רב צדוק – "הכהן הגדול" מלובלין – היה אחד מגדולי אדמורי החסידות בעומק ומקוריות .כתב חיבורים רבים, שהפכו לספריי יסוד בחסידות, ובכלל. כתביו הרבים מראים על שיטה אנליטית, גאונית ומדויקת המשלבת חסידות שבנויה גם על סגנון של חשיבה ליטאית בה התחנך בראשית דרכו. ביחד עם החסידות הרדיקלית שהוא קבל ממורו הגדול – הרב מרדכי יוסף ליינר מאישביץ, כתוצאה מכך נוצרה חסידות טקסטואלית עמוקה, המגלה כללי תורות הבעל שם טוב בתוך דברי חז"ל עצמם. הקורס ידון בכמה נושאים מרכזים במשנתו של רב צדוק, בנוסף לדרך פרשנותו. הנושאים מרתקים ומגלים פנים חדשות בתחומים רבים , בתורה ובחיים
|
מבוא למשנתו של ר' נחמן מברסלב
בקורס נדון על שיטתו הייחודית של אחד מגדולי אבות החסידות, ר' נחמן מברסלב, אשר השפעתו הולכת וגדלה בשנים האחרונות , וזאת על אף שחלפו מעל 200 שנה מפטירתו. בדרך חקירה עמוקה בתורותיו, בסיפוריו ובפתגמיו, אנחנו נעפיל למרומי החשיבה העמוקה של ר' נחמן. כמו כן נסקור את ההיסטוריה והתפתחות של חסידות ברסלב מתחילת דרכה ועד להתעצמותה בימינו
|
פרשת השבוע על פי תורת החסידות
מבוא לעולם המרתק של המחשבה החסידית, המוצג על פי פרשת השבוע. ניחשף למגוון רחב של אבות החסידות, ותלמידיהם . החל מהבעל שם טוב עד הוגי החסידות בני ימינו. כל שבוע נלמד את הפרשה מספר חסידי אחר, בנוסף למושגי יסוד של התנועה החסידית באופן כללי
|
לימוד תורה לשמה - מבט היסטורי ורעיוני, מתקופת חז"ל עד ימינו
לימוד התורה הוא אחד המאפיינים המרכזיים של היהדות מאז חורבן בית המקדש השני, ואילו "לימוד תורה לשמה" הוא הביטוי העמוק ביותר שאפשר לייחס ללימוד תורה. מה המשמעות של "לימוד תורה לשמה" והאם הוא רלוונטי למחנכים ולתלמידים של היום? הקורס יציג מבט היסטורי ורעיוני רחב על דרגה גבוהה זו של לימוד התורה בתקופות שונות ביהדות, כולל: מחשבת חז"ל, כתבי הראשונים, המחלוקת בין החסידים והמתנגדים, הגותו של הראי"ה קוק והוגים נוספים בני-זמננו. נעמוד גם על מקומו של לימוד תורה לשמה בזרמים השונים של מערכת החינוך הישיבתיות, והדתיות בכלל
|
קבלה בת זמנינו
קורס זה מציג את עקרונותיה של המיסטיקה היהודית, כפי שהם התפתחו במשך הדורות עד זמנינו ומתבטאים במגוון דרכים, באומנות, קולנוע, ואפילו פוליטיקה. ננסה להבין מהי חוויה מיסטית. כמו כן נעיין במיסטיקה המקראית. הקורס יעסוק בהקבלה בין הוגי הקבלה הקדמונים ועד לימינו אנו. נחקור ועמיק במגוון הגדרות קבליות סבוכות כגון: הגדרת הטבע ביחס לאלוקות , הסיבות לבריאת העולם, ותפקידה של האנושות בתהליך הגאולה. כמו כן נעסוק בעיון בספרי אבות הקבלה הזוהר, ותולדותיהם, כתבי האר"י ותולדות תולדותיהם כתביו של ר 'יהודה אשלג. ונערוך השוואות בין שלשלת הקבלה לדורותיה, נבחן את גישתה של המרכז לקבלה ובני ברוך, מדיטציה יהודית, התאוריות הקבליים של אהבה ורומנטיקה והציונות הדתית. ובנוסף, אמנים, פמיניסטיות, פסיכולוגים ואנשי איכות סביבה
|
יצירת חוויות למידה משמעותיות
בין תפקידיו הרבים, מנהיג חינוכי בבית ספר חייב לראות בחווית הלמידה של התלמיד משימה מרכזית של בית ספר. הקורס מציע סקירה כללית של תיאוריות וטכניקות שונות ליצירת חוויות למידה משמעותית לתלמידים ומורים. במישור הפרקטי נעסוק בנושאים רלבנטיים, כמו יצירת מרחב למידה משמעותית, יחסי מורה-תלמיד, למידה עם כהשתלמיד הוא המרכז, ומושגים כמו שייכות, מודעות (mindfulness), ורוחניות. המטרה של הבנת גישות אלו היא לתת למורים ומנהיגי בית הספר כלים וגישות שעל ידם תהיה, מעורבות התלמידים בלימודים, הערכה ואפילו טרנספורמציה אישי. נסמוך על הוגים עכשוויים וקלאסיים בתחום החינוך, כמו גם טקסטים יהודים רלוונטיים. בכל המקרים, אנו מבקשים להבין הן את התיאוריה ואת הפרקטיקה, על ידי בדיקת גישות של מחנכים מיומנים בעבר ובהווה אשר מיישומים תיאוריות האלו במסגרת הכיתה
|
מבוא לזרמים פדגוגים חדשניים
בקורס נלמד על כמה טכניקות פדגוגיות דינאמיות וחדשניות, שנועדו להגביר את עניין התלמידים והשתתפותם בכיתה, כגון: "הבנה על ידי עיצוב", "תכנון לאחור", "הכיתה ההפוכה", UDL (לימוד עיצוב אוניברסלי) ושימוש ב"קליקרים". כל גישה וגישה תוצג בליווי דוגמאות חיות. חלק מהתיאוריות האלו עושות שימוש בהבנות מדעיות עדכניות של תהליכי עיבוד המידע הקוגניטיבי, ואילו אחרות מבקשות לשלב טכנולוגיות חדשות, כגון מחשבים, אינטרנט, ואפילו 'סמארט-פונים'. הקורס ישמש כסדנה ויקנה כלים לשימוש בגישות אלו והשתלבותן בלימודי הקודש
|
ליצירת קשר עם הרב שור, להזמנת קורסים, הרצאות, וסדנאות לחץ כאן